John de Mol

Mediamagnaat John de Mol werd geboren op 24 april 1955 in Den Haag. Hij is (mede) oprichter van de productiemaatschappijen Endemol Nederland en Talpa Media. Bekende programma’s waaronder ‘Big Brother’ en ‘The Voice’ leidden tot het wereldwijd succes van deze productiemaatschappijen. Door zijn succesvolle ondernemingen heeft hij een plaats bemachtigd in de Quote 500, met een geschat vermogen van maar liefst 2,5 miljard euro.

Jeugd

John de Mol groeide samen met zijn zusje Linda de Mol op in een welgesteld gezin in Hilversum. Hoewel het voor zijn ouders belangrijk was dat hij zijn middelbare school afrondde, ambieerde hij een carrière als profvoetballer. Na een jaar het vwo te hebben gedaan bij het R.K.L Lyceum (Hilversum), besloot hij verder te gaan met havo. Toch was een professionele carrière als voetballer niet voor hem weggelegd. Hij besloot zijn havo af te ronden en net als zijn vader (John de Mol sr.) een carrière in de entertainment industrie op te zetten.

Carrière

John de Mol

John de Mol begon als technicus bij Radio Noordzee én als producent-assistent bij de TROS. In 1979 richtte hij zijn eigen productiemaatschappij op genaamd ‘John de Mol producties’. Deze richtte zich vooral op muziekspecials en programma’s voor publieke zenders. De eerste paar jaren was de productiemaatschappij financieel niet succesvol. Dankzij een lening van zakenman Willem van Kooten, wist John de Mol een faillissement te voorkomen. Zijn doorbraak kwam met de ziekenhuisserie ‘medisch centrum West’. Andere succesvolle programma’s zoals ‘Love Letters’ volgden kort daarna. In 1994 fuseerden de productiemaatschappijen van John de Mol en Joop van den Ende samen tot ‘Endemol Nederland’. Programma’s zoals ‘Big Brother’ en ‘Deal or No Deal’ maakte Endemol Nederland tot een van de meest toonaangevende productiebedrijven van Europa. Anno 2000 werd ‘Endemol’ verkocht aan de Spaanse telecombedrijf Telefónica. In 2005 richtte De Mol het productiebedrijf ‘Talpa Media’ op, waar televisiekanaal ‘tien’ onderdeel van was. Om kijkers aan zijn zender te binden contracteerde hij presentatoren zoals zijn zus Linda de Mol en Jack Spijkerman. Echter, bleek deze zender weinig succesvol en stopte deze in 2007. Hij besloot aandelen te kopen van RTL Nederland en SBS Nederland, waardoor John de Mol de gelegenheid krijgt hier nieuwe programmaformats te testen. Via het bedrijf Cyrte Fund II is John de Mol tevens aandeelhouder van Endemol, dat over een sterk wereldwijd netwerk binnen de televisiewereld beschikt. Dit maakt het wereldwijd succes van programma’s zoals ‘Expeditie Robinson’ en ‘The Voice’ mede mogelijk.

Familie en relaties

In 1976 trouwde John de Mol met Willeke Alberti en kregen zij samen een zoon genaamd Johnny de Mol. Het huwelijk hield echter niet lang stand. Johnny de Mol is net als zijn vader geen onbekende in medialand. Naast zijn rol in ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’, is hij ook bekend als programmamaker en presentator.

Ondernemerschap

John de Mol is naast ondernemer ook een actieve belegger. In 2016 kocht hij zich voor bijna 100 miljoen in bij levensverzekeraar Delta Lloyd. De verkoop van zijn aandelen enkele maanden later leverden hem naar verluidt maar liefst 32 miljoen op. Anno 2017 is John de Mol een participerende belegger in ‘Telegraaf Media Group (TMG)’. Hij laat weten belangstelling te hebben om het bedrijf over te nemen. Echter, niet alle belleggingen blijken vooralsnog succesvol te zijn. Omdat John de Mol 5 procent van de aandelen van PostNL bezit, zou het besluit om te fuseren met Bpost hem 60 miljoen euro kunnen hebben opgeleverd. Bestuur en commissarissen van PostNL besloten echter het bod van Bpost af te wijzen.