Sander van der Laan

Sander van der Laan is COO van Ahold, het detailhandelsconcern dat het meest bekende is van Albert Heijn, maar ook andere bekende winkels als Etos en Bol.com beheert. Ook is Van der Laan algemeen directeur van Albert Heijn. Van der Laan werd op 30 september 1968 geboren en komt grappig genoeg uit een kruideniersfamilie. Zijn vader heeft zelfs veertig jaar bij Ahold gewerkt. Van der Laan is getrouwd en heeft drie kinderen.

Studie

In 1986 gaat Sander van der Laan naar de Vrije Universiteit in Amsterdam om economie te studeren, maar hij besluit het toch elders te gaan zoeken. Het jaar daarna wisselt namelijk, wel met propedeusediploma op zak, de Vrije Universiteit in voor de Nyenrode Business Universiteit. Nyenrode is ’s lands oudste particuliere universiteit en heeft zich gevestigd in kasteel Nijenrode in Breukelen. Hier behaalde Van der Laan in 1990 zijn Bachelor of Business Administration (BBA). Drie jaar later voltooide hij de internationale master Master of Business Administration (MBA). Nyenrode is niet de enige prestigieuze universiteit waar Van der Laan onderwijs genoot. Hij volgde ook opleidingen aan de Amerikaanse universiteiten Harvard University, Cornell University en de University of Pennsylvania Wharton School.

Bestuurder van Albert Heijn

Sander van der LaanCOO van Ahold en algemeen directeur van Albert Heijn werd Sander van der Laan natuurlijk niet zomaar. Toen hij zijn studies had afgerond is hij dan ook meteen ervaring op gaan doen bij verscheidene bedrijven. In 1991 begon hij bij Molnlycke Tissue Netherlands BV. Na drie jaar ging hij bij het grote Unilever werken, dat honderden bekende merken bezit. Eind jaren negentig komt Van der Laan bij Ahold terecht. Hier begint hij eerst als unit manager voor Albert Heijn, waarna hij één jaar algemeen directeur van Gall & Gall wordt. Vanaf 2003 neemt Van der Laan de marketing van Albert Heijn op de schop: hij wordt dan commercieel directeur van de Nederlandse supermarktketen. Hierna is hij twee jaar president & CEO van het Amerikaanse Giant Carlisle (ook van Ahold). In 2010 keert hij terug naar Nederland en wordt directeur van Albert Heijn. In 2011 neemt Van der Laan het stokje van Dick Boer over en wordt, naast zijn bestuursfunctie bij Albert Heijn, COO van Ahold.

Wuppies en supermarktmanager Harry

Gedurende zijn tijd als commercieel directeur was Sander van der Laan betrokken bij veel populaire en succesvolle marketingcampagnes van Albert Heijn. Een goed voorbeeld is dat Van der Laan ter gelegenheid van het Wereldkampioenschap voetbal in 2006, besloot om zestien miljoen wuppies in te kopen. Daarnaast heeft hij bijgedragen aan de bekende hamsterweken en supermarktmanager Harry, die allebei vandaag de dag nog steeds de reclames van Albert Heijn kleuren.
In 2012 wordt Sander van der Laan door het vakblad van de supermarktsector (Food personality) verkozen tot Foodmanager van dat jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *