Tom Verhaegen

Tom Verhaegen werd in 1972 geboren in Lier, België en is sinds 2012 algemeen directeur van Koninklijke Grolsch N.V., kortweg Grolsch. Maar wat weten we nog meer van hem en hoe is hij bij Grolsch terechtgekomen?

Jeugd

Tom Verhaegen groeide op in Ranst, een dorpje in de provincie Antwerpen. Naar eigen zeggen leerde hij daar hard werken en kreeg hij daar de ambitie om de grotere wereld op te zoeken en uit dat kleine dorp te breken. De vader van Tom Verhaegen was werkzaam in de petroleumindustrie en zijn moeder was kleuterjuf. Door het werk van zijn vader, die in ploegendienst werkte, kwam de opvoeding op de schouders van zijn moeder terecht. Hij omschrijft zijn moeder als een strenge vrouw: ‘Ik moest goede schoolresultaten halen, op tijd naar bed en mocht bepaalde tv-programma’s niet zien’. Verhaegen heeft het zijn vader nooit kwalijk genomen dat hij weinig thuis was. Zo spaarde zijn vader al zijn vakantiedagen op zodat ze met het gezin zes weken op vakantie konden in de zomer. Ook heeft vader Verhaegen altijd hard gewerkt om zijn gezin te kunnen onderhouden en te zijn zoon te kunnen laten studeren.

Studie en begin carrière

Tom VerhaegenZijn ouders beloofden hem een brommer wanneer Tom Verhaegen in Antwerpen ging studeren, maar hij koos voor Leuven. Aan de Universiteit van Leuven begon hij in 1990 aan een studie voor handelsingenieur, vergelijkbaar met de studie bedrijfskunde in Nederland. School was hem altijd makkelijk afgegaan, maar in Leuven liep hij een jaar studievertraging op door het studentenleven en bestuursfuncties die hij naast zijn studie deed. Hij leerde ervan maar ziet dit achteraf wel als een gemiste kans. Na zijn studie ging Verhaegen solliciteren bij banken. Niet omdat hij daar zo graag wilde werken, maar om te leren van de sollicitatiegesprekken zodat hij het solliciteren in de vingers had en op gesprek kon gaan bij bedrijven waar hij echt bij wilde werken. Hij kreeg wat aanbiedingen, onder meer van British American Tobacco (BAT). De sollicitatieprocedure was indrukwekkend: Verhaegen zat in groepsgesprekken met zes assessors waarbij hij voortdurend moest wisselen tussen het Engels, Frans en Nederlands. Hij was dan ook geïntrigeerd en koos voor de baan bij BAT. Hier deed hij een tweejarig young-development-programma. Al na acht maanden belandde Verhaegen in de marketing van BAT, waardoor hij naast Brussel ook in Amsterdam werkte. Het internationale aspect beviel hem.

InBev en SABMiller

In 2002 kreeg Tom Verhaegen de kans om voor het toenmalige Interbrew te werken. Hij keerde terug naar Leuven en werd daar voor Interbrew global brandmanger van Hoegaarden en Leffe. In 2004 fuseerde Interbrew met het Braziliaanse Ambev en werd het omgedoopt tot InBev. Op dat moment werd er dan ook naar een persoon gezocht die de marketing van Europese merken in Zuid-Amerika kon doen. Die persoon werd Verhaegen. Hij lanceerde Stella Artois in Argentinië, Chili en Brazilië. Na zijn buitenlandse ervaringen klom hij op naar marketingdirecteur voor InBev in België. Na zes jaar werd het voor Verhaegen tijd voor iets nieuws. Toen hij gebeld werd door SABMiller en de mission statement op hun website las wist hij dat dit de juiste plek was. In 2009 werd hij marketingdirecteur in Pils (Tsjechië) voor Plzensky Prazdroj, een Tsjechische bierbrouwer van SABMiller. Al snel gaf Verhaegen aan dat hij een functie als managing director of general manager ambieerde. Na zich twee jaar bewezen te hebben kreeg hij in zijn derde jaar nog wat extra taken om te laten zien dat hij het echt kon. In 2012 werd hij dan ook door SABMiller benoemd tot algemeen directeur van Grolsch.

Privé

Op het moment van schrijven (2014) is Tom Verhaegen getrouwd en vader van een zoon. Doordeweeks woont hij in Enschede, waar het hoofdkantoor van Grolsch is gevestigd en de weekenden brengt hij in België door met zijn gezin. Naast zijn werk is hij geïnteresseerd in voetbal, fietsen, boeken, geschiedenis en reizen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *